Pagini

12 aug. 2011

Cat de mult s-a indepartat crestinismul de origini

De asemeni subiect delicat si dificil.
Vorbim de origini. Dar cum stabilim originile?
Conform caror date sigure si verificabile putem determina perimetrul dezvoltarii crestinismului si comportarea primilor crestini ?
Nasterea misterioasa,Botezul de catre Ioan,interpretarea diferita,mai umana,-comunista asi zice- a invataurilor Thorei, care il duc in final pe Bethlehemo=Nazariteanul Isus la un proces de blasfamie si instigare la razmerita...,moartea rusinoasa destinata talharilor-adica rastignirea pe cruce,practicata de romani,toate aceste intamplari,le aflam mult mai tarziu,peste 300 de ani.
Tarziu si scrise de discipolii lui,oameni simpli,neinstruiti,fermecati de vorba si faptele unui om iesit din comun cu mare capacitate de a mobiliza masele si atat de elocvent incat normal ca li s-a parut la nivelul lui Dumnezeu...
"Eli....Eli....lama sabahtami"
arata ca haina cu care a fost ulterior imbracat acest personaj a fost o masura prea mare pentru un corp normal.
Dar este deja tarziu.....Asa cum impresionismul cu simfonia de culori si senzatii noi,asa cum muzica lui Bethoven prin forta si melodia ei inlocuieste plictisitoarele lucrari de pana atunci.asa cim Michelangelo gaseste forta umana sub hainele ce o ascund,la fel se rostogoleste in lume aceasta noua conceprie despre viata: "intoarce si elalat obraz".Pentru prima data si saracii ologii,prostituatele,sunt vazuti ca oameni...
Bulgarele se rostogoleste si creste si creste...La un moment dar incep crapaturile,ca apoi bucati intregi sa cada din el rostogolindu-se singure mai departe..
Culoarea se schimba,structura se schimba,insasi tesatura originala este alta...
"Camasa lui Hristos" cautata de legionarul roman,martor rastignirii, in cetatea vesnica, se transforma intru-un cort sub care nu totdeauna se petrec lucruri crestinesti.


Momentul acesta,al primelor crapaturi,al primelor intrebari fara raspuns,al primelor revolte impotriva a ceea ce este scris si nu de origine divina vreau sa-l punctam in timp...Momentul in care preotia familiara a vechiului testament s-a trasformat in institurtia preotiei..


Daca se poate fara clisee,fara copy paste,fara prelegeri religioase...

----------------------
Avertisment
Daca gasiti acest articol,sau alte articole personale din acest blog
preluate  si incluse in alt articol - fara ghilimele si specificarea sursei-
va anunt ca este fara consimtamantul meu si nu sunt raspunzatoare
de ce se adauga inainte si dupa articolul meu

4 comentarii:

cherie spunea...

Si eu ma intreb care este forma initiala a crestinismului. Pe timpul lui Constantin cel Mare, 325 dh se oficializeaza ca religie si se pare ca imparatul a fost cel care nu a vrut sa complice perceperea lui Isus cu "dubla natura" impunanadu-le episcopilor sa le unifice.
Dar atunci, era deja o forma transformata a crestinismului originar. Din scrierile apocrife rezulta mari intrebari ....

viorica abbu spunea...

Adevarat cherie...
Consiliul de la Niceea 325....in fine se aproba divinitatea lui Isus dar cu rezerve....Jidovul ratacitor s-a intors acasa langa tatal lui....!!!

dar iata principalele consilii si cum au transformat pas cu pas un lucru atat de simplu:
CREDINTA INTR-UN SINGUR DUMNEZEU....

1. Nicea (325)
318 episcopi
S-a opus învăţăturilor lui Arius, afirmând că Isus este divin pe deplin.
A emis prima versiune a crezului nicen.
A aprobat 85 canoane: Roma este prima în creştinătate; diverse restricţii trebuie puse creştinilor care s-au lepădat de la credinţă sub persecuţie; rugăciunea trebuie să fie făcută în picioare.

2. Constantinopol I (381)
150 episcopi
A afirmat divinitatea Duhului Sfânt, deci a formulat doctrina Sfintei Treimi: Un Dumnezeu în trei persoane (ipostaze), Tată, Fiu şi Duh Sfânt.
A completat versiunea finala a crezului nicen (numit de asemenea crezul niceano-constantinopolitan).
A aprobat şapte canoane: episcopii nu trebuie să se implice în problemele altor eparhii; episcopul Constantinopolului este secund doar Romei.

3. Efes (431)
200 episcopi
A respins învăţătura lui Nestorius, afirmând că Isus Hristos a fost o persoană cu două naturi.
A declarat-o pe Maria – Theotokos- "Născătoare de Dumnezeu."
A aprobat opt canoane: episcopii demişi de episcopii nestorieni sunt repuşi în drepturi; este interzisă modificarea crezului nicen.

4. Calcedon (451)
630 episcopi
S-a opus vederilor monofizite, care susţineau că natura divină a lui Isus Hristos copleşea natura Sa umană. A învăţat că divinul şi umanul în Hristos erau unite fără confuzie, schimbare, diviziune sau separare.

A aprobat 30 canoane: clericii şi călugării nu se pot implica în afaceri sau în armată; femeile nu pot fi ordinate diaconese înainte de vârsta de 40 de ani; preoţii şi diaconii nu au voie să confişte bunurile materiale ale episcopului lor, la moartea acestuia.

5. Constantinopol II (553)
165 episcopi

În lumina controverselor continue referitoare la persoana lui Hristos, a reafirmat învăţăturile consiliilor ecumenice precedente referitoare la Isus Hristos şi la Duhul Sfânt.
Nu au fost aprobate canoane.

6. Constantinopol III (680)
170 episcopi

S-a opus învăţăturii monotelitiste (voinţa divină unică) referitoare la Hristos, afirmând că Isus Hristos a avut atât voinţă umană deplină cât şi divină, unite armonios sub conducerea voinţei divine.

Nu au fost aprobate canoane.

5. & 6. Consiliul V & VI (692)
327 episcopi

Cunoscut de asemenea ca şi Consiliul de la Trullo, deoarece a avut loc în – trullus - sau camera cu cupolă din palatul împărătesc de la Constantinopol.

Este văzut ca o extensie a Consiliilor Ecumenice al-V-lea, al-VI-lea; de aici şi denumirea sa.
A aprobat 102 canoane: celibatul obligatoriu al clericilor este condamnat; postul de sâmbăta în perioada sărbătorii Lent este interzisă.

7. Nicea II (787)
367 episcopi

A avut loc în mijlocul unei controverse referitoare la icoane care a ţinut mai mult de un secol (725-842). A concluzionat că doar Dumnezeu poate fi venerat prin închinare, dar icoanele pot fi onorate ca mijloc de exprimare a devoţiunii faţă de ceea ce este reprezentat în ele.
A aprobat 22 de canoane: episcopii, preoţii şi diaconii nu pot fi numiţi de autorităţile seculare; femeile nu pot locui în casele episcopilor sau în mănăstiri de bărbaţi.


====
am o mica nelamurire...daca la un consiliu participa in anul 451=> 600 de episcopi,oare cati credinciosi erau ???

cherie spunea...

Nu stiu ce ai inteles tu din atatea concilii dar pentru mine totul este "un zarzavat
1. Exista Dumnezeu, ceva deasupra intelegerii noastre care a creat universul si omul. Simt puterea lui prin multe aspecte ale perceperii mele fizice si mentale.
2. Isus a fost un om, asa cum sunt toti oamenii, fiii lui Dumnezeu. In calitatea sa de om, nu stiu cum a fost caci marturiile sunt contradictorii. Dar a propavaduit o morala din care oamenirea a selectat o religie, crestinismul. Ca individ prezent intr-o societare, am aderat la morala crestina. Si tot ca individ, am si pareri personale, diferite de cele oficiale, adica ale credintei la care am aderat.

viorica abbu spunea...

Am inteles cherie ca,religia (nu credinte) este ca si simfonia neterminata...
Ca este ca o sculptura gigantica la care fiecare adauga sau mai ia cate putin jos....

Trimiteți un comentariu

alegeti va rog un nume daca comentati,
asa este politicos...