Pagini

11 sept. 2012

Vizita in Tara sfanta

Sa fie vre-o 12 ani de atunci.
De atunci de cand prietena mea a fost in vizita in Tara Sfanta.

Doamne, ce emotii,ce pregatiri si mai ales ce lista de cadouri si de lucruri sfinte pentru toata lumea.
Luna de dinaintea plecarii a petrecut-o mai mult prin biserici, cred ca nici ea nu stia de ce, poate simtea nevoia de a creea atmosfera.
S-a intors.
Doua saptamani trec ca vantul, mai ales cand esti cu ochii cat cepele sa vezi tot,sa auzi tot si sa inregistrezi tot.
In fine ne-am vazut,ne-a vizitat intr-o seara.
Sirag de matanii nu am primit pentru mama,e scump am inteles,dar o pungulita cu pamant sfant si o sticluta de ulei de candela -da.
Sunt moarta e curiozitate,dar ma tin demna.
Stie ca nu am sanse sa vizitez si eu pamantul sfant.Asa ca ma fac ca ploua.
"Nu,cu a fost,cum te-ai simtit? Cum e viata acolo ? Ce-ai vazut frumos ??"
"Draga mea, sa stiti ca pentru a trai acolo trebuie sa aparti locului.
E ciudat,dar nu se potriveste cu ce e la noi"
Nu inteleg.
"E mai scump? mai periculos? mai aglomerat ? mai curat ? mai murdar?"
"Din toate ai sa vezi acolo si totusi nu seamana cu ce credem noi"
Iar nu inteleg.
Romanul suge cu laptele mamei si smecheria si supravietuirea.
"Hai stai jos si desarta"
Sta.
Se gandeste putin.
Stiu de ce se gandeste.
O cunosc.
Si incepe sa deserte.
Are lucruri bune  si lucruri mai rele in desaga si nu vrea cumva sa fie nedreapta.
"Ce sa va spun? Oameni calzi,oameni saritori,usor de intrat in legatura cu ei.
Unde am fost am fost primiti frumos.Tel Aviv-ul e maricel si foarte dezvoltat.
Haifa nu va mai spun, o spelndoare.E un oras pe un deal de unde ai minunate privelisti.
Apoi lacul Tiberias - la lac am stat 2 zile.
Foarte frumos,foarte bine ingrijite si conservate toate vechile vestigii.Am incheiat cu Ierusalimul."
Tace putin.
"E impresionata probabil" - ma gandesc
"Ei, Ierusalimul, nu stiu cum sa spun, ca nu am cuvintele potrivite.Este special.Pur si simplu special.
Atmosfera,cladirile,strazile, cetatea este parca alta lume.
Alta lume, care parca in anumite colturi de oras a ramas pe loc.
Care la anumite straturi sociale a intepenit in evul mediu."
Holbam ochii.
Nu se potriveste.
Stat modern si evul mediu nu se asambleaza.
"Fiti atente:"
Nu trebuie...suntem ochi si urechi....
"Eram la biserica romana.Acolo ne-a cazat.
Ies sa ma plimb in zona si o iau pe stradute.Peste tot numai evrei imbracati in negru cu perciuni,cu palarie sau cu caciuli.
Incep sa ma simt stinghera.Ma privesc.Nu cu simpatie,cu incordare.Ma opresc si dau sa ma intorc.Unul zice ceva.Altul i se alatura si amandoi pun palaria in fata ochilor.
Ma gandesc ca poate am lasat crucea la vedere, dar nu era asta.Acum sunt patru si incep sa tipe.Maresc pasul si in fine vad turla bisericii.
Inca 50 de metrii...Sun furioasa la poarata si poarta se deschide.
-Maicuta,de ce nu mi-ai spus sa nu merg acolo?
-Da,mi-ai spus unde pleci? Am crezut ca la cetate te duci.Toti se duc acolo.Apoi sa fi atenta ca astia te omoara cu pietre daca te vad cu maneca scurta sau cu pantaloni.Sa nu mai calci pe-acolo.
Acum cativa ani ca sa nu se circule sambata prin cartierul lor,au intins un cablu de otel de-a curmezisul strazii.a venit un motociclist in viteza,a ramas fara cap.orce masina intra din greseala o bat cu pietre."
"Serios mai ? Tu glumesti? Cum sa-i ia capul? Si cu pietre?"
"Nu,nu glumesc - Multe am inteles si multe mi-au placut in plimabarile mele, dar privirea lor nu o pot uita.Nu e de uitat.Era o privire rea,o privire din care nu scapi cu viata"
Brrr ! face si scoate apoi pozele,ne arata locurile si se invioreaza. Povesteste cu caldura si emotie.Tara sfanta nu e putin lucru .
Toti crestinii ravnesc s-o vada.Unii reusesc.
Parte o vad fara sa o vada cu adevarat,se bucura de sticluta de apa sfanta,de pozele la mormantul lui Iisus, si de explicatiile ghidului.
Alta parte vor sa vada mai mult si mai departe.
Unii chiar isi aduc aminte ca este o tara locuita, iar poporul se numeste poporul evreu.

Cam atunci a inceput interesul meu de a sti mai multe despre Tara sfanta.
Si am inteles incet, incet ca DA, trebuie sa aparti locului ca sa te identifici cu ea.
Ca maslinii vechi de 1000 de ani.
Restul sunt povesti
Povesti pentru Cenaclul literar.
Care vor sa ilustreze ca nu exista alb sau negru pe lume si ca pentru a convietui trebuie cautata calea de mijloc.

2 comentarii:

HAKUROU spunea...

mi se pare normal sa le respecti obiceiurile din moment ce intri intr-un cartier kosher(karmapolice)
ps-te rog io frumos scoate mizeria aia de verificare ca am scris de 3 ori pina am nimerit

viorica abbu spunea...

Da si nu.
Da,se respecta foarte mult aplicarea kashrutului,nu ai sa vezi nici-o nunta brit sau alta masa la un restaurant israelian (afara de cele rusesti si romanesti) unde sa se amestece laptele cu carnea.

NU,Acela nu este un cartier,este un ghetou plin de mizerie,inapoiere,fanatism si care trebuie eredicat din radacini

Trimiteți un comentariu

alegeti va rog un nume daca comentati,
asa este politicos...