Pagini

20 ian. 2012

Unde " ihie zihram baruh " sunt imprastiate mormintele familiei ?Si cine mai are grije de ele ?

Nu cred ca este o natie care sa doreasca mai mult ca orice, sa stie unde sunt ingropati apropiatii.
Sa sufere de lipsa unui mormant.
Si in acelasi timp sa aiba parte de atatea gropi comune si morminte familiare rapandite in 2-3 tari.
Vorbesc despre evrei.
La ei nu exista mormant temporar, sau mormant pentru 7 ani.

Familii nascute in Romania,chiar dupa razboi,au mormintele celor dragi
in Romania,in Israel,altele in America,Canada sau Australia.
Trecerea pe la mormant,chiar in alta tara este un obicei obligatoriu
Bunicii sau parintii iau cu ei nepotii si copii sa pastreze legatura cu radacinile familiei

Sa vedem deocamdata care este situatia in Romania.
Vechimea cimitirelor evreesti din Romania este de peste 550 de ani.
La fel "Hevrat Kadisha" sau "Sacra" institutia carese ocupa cu inmormantarea evreilor
Actualmente sunt 821 cimitire, dintre care: 17 Monumente Istorice;
Sunt 720 localități cu cimitire evreiesti, din care doar în 148 mai există evrei
88 sinagogi (39 în Transilvania și Banat; 33 în Moldova; 14 în Muntenia și Oltenia; 2 în Dobrogea), dintre care: 43 în funcțiune; 6 foste Sinagogi, desacralizate în perioada comunistă; 34 Monumente Istorice.
Marea majoritate a cimitirelor sunt parasite,napadite de buruieni,pietrele cazute sau sparte.

...Cimitirul Filantropia
...Cimitirul Filantropia
...Cimitirul Giurgiului
....Cimitirul Galati
...Cimitirul Radauti
....Cimitirul Focsani
...Cimitirul Brasov
....Cimitirul Suceava
...Cimitirul din Iasi
....Cimitirul din Sibiu

Nici cimitirele evreesti nu sunt scutite de Mafie.
Daca nu se vand morminte se vande teren sau se inchiriaza pentru agricultura.
Sub ochii FCER si a d-lui Sef Vainer.
Sau a rabinului sef venit din Israel Menahem Hacohen  care a venit in Romania la 75 de ani. Politician uns cu toate alifiile, vreme de 15 ani a fost deputat in Knesset (Parlamentul israelian), din partea Partidului Muncii. Nu i-a fost greu sa impuna sefilor FCER legea ca nici o bucata de cimitir sa nu poata fi vanduta sau inchiriata fara aprobarea sa.

Menahem Hacohen i-a obligat pe sefii FCER sa refuze orice colaborare cu evreul americano-roman David Kahan, care a sosit in Romania cu un program de salvare a lacasurilor sacre. Nici de Eli Kaufman, reprezentantul unei alte organizatii internationale, "Atara Kadisha", care se ocupa de conservarea cimitirelor evreiesti, Marele Rabin nu vrea sa auda.
Ziarul "Maariv" l-a intrebat pe rabinul Hacohen daca stie cate cimitire au fost vandute pana acum. A raspuns, evaziv: "Vreo sase, sapte, poate zece".
Ramnicul Sarat .Aici il vedem pe Radu Dutulescu in mijlocul rasadurilor de varza pe care le cultiva pe terenul cimitirului evreiesc. Ici-colo, se mai vad pietre funerare. Cimitirul arata ca devastat de un uragan. Pietre de mormant rasturnate, murdarie, dezinteres.
La  Focsani, in 2005, au fost vanduti lui Marius Iorga, patronul firmei "Valeger", 1281 metri patrati cu 10.000 $. Desi acesta se obliga sa respecte sacralitatea terenului, un an mai tarziu, bucata de pamant a fost vanduta lui Nicu Stoenescu cu 300.000 $ (!)
La cimitirul din Beclean, in Bistrita Nasaud. doua loturi, insumand 3108 metri patrati, din cimitirul local, au fost vandute familiei Doina si Nelu Poenaru contra 6560 $.
Cimitirul din Husi s-a vandut o bucata de pamant pe care s-au construit doua vile. Ziarul "Maariv" scrie ca vanzarea s-a facut din ordinul Federatiei Evreiesti din Bucuresti, care a primit si cei 31.000 de euro, pretul tranzactiei. Pe teren, dupa construirea vilelor au fost descoperite resturi de morminte.

Morminte devastate,morminte desfacute,morti scosi afara,culturi de legume si pasuni de vite pe pamanturile lor.Cu complicitate FCER -a Rabinului Sef si a presedintelui Comunitatii
In Romania mai sunt 7000 de evrei din cei 700.000 cati au fost intre cele doua razboaie mondiale
Multi din cei ce revin in vizita in romania nu-si mai gasesc mormintele inaintasilor..

Si in cazul asta lacomia strica omenia.

..Cimitirul de la .Alba Iulia
...Cimitirul de la Panciu





2 comentarii:

b.d. spunea...

Am trecut printr-o experienta neplacuta in urma cu ani, cand, intr-una din vizitele in Romania am fost si in orasul natal. Impreuna cu o prietena din copilarie, m-am dus la cimitir sa aprind o candela la mormantul bunicilor mei...

De cum am intrat pe poarta, dintr-o casuta mica, (din interiorul cimitirului), a iesit cineva care s-a prezentat drept paznic. Si mi-a cerut, doar mie, sa platesc ''taxa de vizita'' (!)
In primul moment am crezut ca glumeste dar repede mi-am dat seama ca vorbea serios.
Iar culmea era ca, prietenei mele nu i-a cerut.
Cand l-am intrebat despre ce taxa este vorba mi-a spus ca taxa se aplica doar strainilor...
(Interesant cum a facut diferenta intre mine si prietena mea, doar nu-mi scria pe frunte);)

N-am vrut sa ma enervez si am platit.
Cand am inaintat in cimitir cautand mormintele bunicilor, nu mi-a venit a crede ochilor !
Balariile ajungeau pana la genunchi si, printre morminte se plimbau agale...porci !
Da, porcii pe care paznicul ii crestea.
Nu cred ca persoana respectiva nu cunostea un lucru atat de elementar despre iudaism...:(
Nu-mi imaginez o insulta mai mare adusa unui lacas de veci a religiei care considera impur acest animal...

Nu pot sa nu fiu obiectiva, si sa acuz doar pe acel paznic. Vina nu mai mica o poarta si Comunitatea Evreiasca din oras, care trebuia sa controleze ce se intampla acolo.
Iar referitor la ''taxa de vizita'', sper ca intre timp s-a renuntat la asemenea absurditate...

viorica abbu spunea...

Draga b.d,

De multe ori sunt mai repezita si mai acida decat trebuie.
Asta poate din cauza ca nu pot sa ii iau pe unii de turul pantalonilor si sa dau cu ei de pamant !
Multa rautate si prefacatorie,multa hotie inghitim.
Un prieten al meu,evreu din Focsani,acum in Israel de vre-o 20 de ani, imi trimte lucruri dragute pe mail.
Printre ele si devastarea ce a avut loc acum 2-3 ani la cimitirul Giurgiului din Bucuresti.
De atunci, partial, ma urmarit subiectul cimitire in general,evreesti in particular.

Afara de afaceri cu bunurile lasate de evrei in Romania,Comunitatea face afaceri si cu pamantul cimitirelor.
Statul ofera pamantul,dar grija, paza, intretinerea cade in sarcina Comunitatii..
Cati evrei plecati din Romania mai traiesc?
Cati mai vin in Romania? cati mai au putere sa se lupte?

Apropo de paznic...o sacosa de plastic cu litere evreesti,o geanta sau chiar mersul si modul de adresare il edifica imediat...

(respectivul meu prieten se lupta pe tema asta,daca te intereseaza te pun in legatura)

Trimiteți un comentariu

alegeti va rog un nume daca comentati,
asa este politicos...